מהו טניס שולחן?

טניס שולחן ידוע בכינויו "פינג פונג" הוא משחק שמשחק ע"י שני שחקנים או ארבעה שחקנים (במשחק זוגות").  המטרה העיקרית של המשחק היא להעביר את הכדור מעל הרשת ושהיריב לא יוכל להחזיר את החבטה.

הטניס שולחן הומצא באנגליה בסוף המאה ה-19 (רבים שיתפלאו שהמשחק לא הומצא בסין). ענף הטניס שולחן הפך להיות ספורט אולימפי בכך שהענף השתתף לראשונה באולימפיאדת סיאול (1988)  כיום המשחק ידוע ומוכר בכל העולם והמדינה שמובילה את הענף ללא עוררין היא סין.

כל נקודה מתחילה בכך שאחד מהשחקנים שמשחקים מגיש את הכדור ומטרתו להעביר את ההגשה מעל הרשת.

כללי המשחק:

  • אי חבטה בכדור- מקנה נקודה ליריב.
  • בזמן ההגשה עם השחקן שמגיש לא חובט בצד השולחן שלו ולאחר מכן בצד היריב- מקנה נקודה ליריב.
  • זריקת הכדור בהגשה בגובה 16 ס"מ.
  • הסתרת הכדור במהלך ההגשה עם היד-מקנה נקודה ליריב.
  • כאשר אחד מהשחקנים מפספס את החלק השולחן של היריב שלו גם מקרה זה מקנה נקודה לשחקן שהכדור לא פגע בחלק שלו.

ישנן מספר סוגי הגשות שעוזרות לשחקנים להרוויח נקודות על חבטת הפתיחה ויש כאלה שחקנים שיש להם מספר הגשות טובות שהם שומרים אותם לסוף של המערכה בכדי להפתיע את יריבם.

  1. הגשה מסובבת– המטרה של ההגשה הזו היא לסובב את הכדור ולגרום לכך שהכדור יפגע בצדו של היריב ולאחר מכן יטה לאחד מן הצדדים ו"יברח" מהמגרש (תלוי לאן הסיבוב מופנה(.
  1. הגשה חתוכה- המטרה של ההגשה הזו היא לחתוך את הכדור ככל האפשר ולגרום לכדור לרדת, זוהי ההגשה שלרוב נתקלת ברשת ונשארת בצידו של היריב.
  1. הגשה מהירה- המטרה של ההגשה הזו היא להפתיע את היריב בזמן שהוא לא מוכן להגשה מהירה.
  1. הגשה לפינה-המטרה של ההגשה הזו היא לשלוח את ההגשה עמוק לאחת הפינות של השולחן בשביל לפתוח את המשחק לשחקן המגיש.

בטניס שולחן כמו שיש מספר סוגי הגשות יש גם מספר סוגי מכות שעוזרות למשחק להיות מהיר וקצבי.

  1. חיתוך (chop)-המטרה של החבטה הזו היא לחתוך את הכדור, משתמשים בחיתוך הרוב לאחר הגשה של היריב. מומלץ לענות על החבטה הזו בעזרת חיתוך או ספינים.
  2. פליפ((flipהמטרה של החבטה הזו היא למשוך צ'ופים קצרים ליד הרשת או הגשות קצרות. מומלץ לענות על החבטה הזו בעזרת בלוק או ספין.
  3. קונטרה- קונטרה זוהי חבטה מצד הפורהנד וגם מצד הבקהנד. זוהי חבטה פשוטה וחזקה  ומטרתה היא להעביר כדור מעל הרשת. מומלץ לענות על חבטה הזו בערת קונטרה או ספין.
  4. חסימה (block)- המטרה של החבטה הזו היא לחסום את חבטת היריב. וזוהי גם המכה הקלה ביותר בטניס שולחן. כאשר שחקן מקבל כדור אם הרבה סיבוב והוא מחזיר ליריב שלו בלוק כל הסיבוב של הכדור חוזר ליריב.
  5. ספין- זוהי המכה הכי חשובה בטניס שולחן. מכים ספין גם בפורהנד וגם בבקהנד. קשה מאוד לנצח בטניס שולחן המודרני ללא חבטת הספין. מומלץ לענות על החבטה הזו בעזרת בלוק וספין.

ישנם  מספר סוגי גומיות בטניס שולחן:

  • גומיית קוצים-גומיית הקוצים מיודעת בדרך כלל לשחקני הגנה ולשחקנים שהבקהנד הוא לא הצד החזק שלהם. בגומיית הקוצים קיים משהו שלא קיים בשום גומייה אחרת. ישנן גומיות קוצים ללא ספוג(ox) אלו שחקנים שמשחקים  צופ-בלוק על השולחן.
  • גומיית התקפה- גומיית התקפה נמצאת אצל כל שחקן כולל שחקני ההגנה. בגומיות ההתקפה יש מספר סוגים: גומייה רכה, קשה, גומייה עם יותר סיבוב. גם בגומיות ההתקפה קיים ספוג. הסופג הכי קטן הוא: 1.4 והספוג הכי גדול הוא: 2.2 (MAX).
  • גומיית אנטי-ספין- גומיית האנטי-ספין נמצאת אצל שחקנים שעושים בלוקים על השולחן ואחרי הגשות היריב חוזר כדור מאוד מסובב.

כיום בטניס שולחן הישראלי קיימות כ-40 אגודות המתחרות בליגות השונות. בנוסף כל נבחרות ישראל משתתפות באליפויות עולם ואירופה וכל מיני תחרויות בחו"ל.

*נערך ע"י שי רוטברט.